Allmänna köpvillkor

Leveransvillkor för webbshopen gäller från och med 17 november 2022.

1. Allmänna villkor

1.1 Köpvillkor för företagsförsäljning

2. Produkter och pris

3. Beställning

4. Betalning

4.1 Betalningssätt

5. Leveranser

5.1 Leveranstid

5.2 Leveranskostnader

5.3 Leveranssätt

6. Reklamation / skada under leverans

7. Garanti

8. Avbokning, reklamation & retur

9. Återbetalning

10. Upphävning av köp

 

Support och tillgänglighet

Du kan kontakta vår kundservice via e-post, telefon eller chat.
Vi är tillgängliga må-fre kl 10.00 - 14.00.
Vi svarar på mail inom 48 timmar (vardagar). Vårt mål är att svara inom 24 timmar. Vid brådskande ärenden når du oss bäst via email eller chat.

 

1. Allmänna villkor

Kunden accepterar att följa köp- och leveransvillkoren för varje enskild beställning. Mer information om beställningen och leveransen fås via e-mail (info@gofit.se).

Allmänt om webbshopen

Organisationsnummer: 502084-3172
Moms reg: SE502084317201

Vårt servicenät täcker Finland och Sverige. Gofit.se är en del av finska företaget HealthVisor Oy (Org nr: FI22891908)

Lager:
Healthvisor Oy / Gofitness.fi
Mestarintie 11 F
01730 Vanda
Finland

Vi säljer våra produkter åt myndiga, privatpersoner. Vi gör inga avtal med minderåriga. Våra produkter innehåller moms. Enbart inloggade företagsprofiler kan se prisen utan moms. För varje beställning gäller de villkor som är utskrivna vid beställningstillfället. Innan du lägger en beställning måste du läsa igenom leveransvillkoren och acceptera dem.

Vi förbehåller oss rätten:

  • att ändra priser och postavgifter
  • för leveransförseningar
  • borttagning av produkt från urvalet
  • samt ändringar i produktinformation och leveransvillkor utan separat meddelande

Rätt till prisändring gäller till exempel vid omständigheter som vi inte kan råda över, bland annat ändrad moms, ändringar på inköpspriser, tekniska fel eller stora förändringar i valutaläget.
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i webshopens innehåll (texter och priser). Gofit.se har inga samarbeten med rabattkoder och ansvarar inte för eventuella rabattkoder/information som andra hemsidor lagt ut.
Gofit.se ansvarar inte för fördröjningar som är beroende av överlägsna hinder (force majeure). Till force majeure-situationen klassas oväntade situationer och ändringar som Gofit.se inte kan påverka på.

1.1 Köpvillkor för företagsförsäljning

När du köper produkter från oss förstår du att du gör köpet som en affärsverksamhet och i affärssyfte. Som företagskund omfattar dina köp inte samma skydd som erbjuds åt konsumenter enligt konsumentskyddslagar eller köplagar. Beställningen som accepteras av dig som företagskund är bindande och har ingen ånger- eller returrätt. Om du vill avbryta beställningen kommer vi att debitera minst 20% av beställningens totala pris som kompensation. Om beställningsprodukten som beställts separat från leverantören makuleras, kommer vi att debitera minst 50% av priset på produkten som kompensation.

Vi har ingen skyldighet att acceptera en beställning du gjort hos oss eller att erbjuda dig kredit.

Det är på ditt egna ansvar att avgöra lämpligheten av de beställda produkterna. Vi ansvarar inte för att garantera sådan lämplighet. Vi ansvarar inte heller för de instruktioner eller råd som ges åt dig i samband med beställning av produkterna.

Som kund måste du bekanta dig med produktens garantiinformation innan beställning.

2. Produkter och pris

Alla priser som visas i webbutiken är inklusive moms. Registrerade företagskunder kan se priserna utan moms. I detta fall visas moms specificerat i offerten, kundvagnen och på fakturan.

Fakturans summa ökas med den leveransmetod och det betalningssätt som du valt. Detta anges innan du accepterar beställningen.

Produkterna säljs till de priser, leveransavgifter och de tillägg som gällde i webbutiken vid beställningstillfället. Detta gäller inte i de fall där det har skett ett uppenbart fel i prissättningen. Vi förbehåller oss rätten att begränsa/inte sälja produkter i exceptionellt stora mängder eller vid tillfällen där det skett ett tydligt prisfel i vår webbutik eller i andra kanaler. Vid sådana tillfällen erbjuder vi dig följande alternativ: du kan avbryta din beställning och få tillbaka dina förbetalda pengar eller så makulerar vi beställning och så kan du göra en ny beställning till rätt pris.

Vi gör vårt bästa för att hålla vår produktinformation uppdaterad. Vi är dock inte ansvariga för tillverkarens underlåtenhet att meddela om ändringar av produkten eller beslutet att sluta tillverka produkten. Healthvisor Oy ansvarar inte för den information eller de löften som ges i produkttillverkarens webbutik. Du har all rätt att returnera produkten om den inte motsvarar beskrivningen eller om felaktig information har förekommit i webbutiken. Retur av produkten skall meddelas inom rimlig tid efter mottagandet av beställningen.

Produkterna är helt och hållet beroende av tillgänglighet och kan därmed skilja sig från det som annonseras. Produktbilderna kan också skilja sig från den erbjudna produkten. Bilderna kan ha ett urval av produkter som illustrerar helheten, men som ej ingår i den aktuella produkten och bör därmed köpas separat. Detta anges för det mesta i produktinformationen.

Ibland erbjuder vi rabatt på vissa produkter som användts, demo-produkter eller öppnade produkter med saknade delar eller sådana med skadad förpackning ("B-klassprodukter"). Vissa B-klassprodukter kan enkelt repareras. Vi nämner alltid i produktinformationen om produkten är en B-klassprodukt. Vi garanterar inte att produktinformationen i beskrivningarna av B-klassprodukterna är korrekt. Dessa säljs i "befintligt skick" och täcks inte av några återstående tillverkargarantier (om tillämpligt).

3. Beställning

Produkterna beställs online från vår webbutik. Efter att beställningen gjorts kommer du att få en orderbekräftelse via email. Orderbekräftelsen innehåller ordernummer, tidpunkt av beställning, faktureringsinformation, leveransadress och -uppgifter, betalningsmetod, en sammanfattning av de beställda produkterna, produkternas priser vid köptidpunkt (utan moms), fraktkostnader samt totalt pris på beställning.Vi ingår inget kontrakt med dig förrän du fått en orderbekräftelse och din beställning har skickats iväg.

För att få en orderbekräftelse måste du ange en emailadress när du gör din beställning. E-mailadressen måste vara giltig. Samtidigt förbinder du dig till de leveransvillkor som gäller vid beställningen. Om du inte får ett bekräftelsemail på din order ber vi dig kontakta vår kundtjänst. Orderbekräftelsen är en värdehandling och gäller som garantibevis, därmed skall den sparas. Fel i emailadressen kan innebära att fakturan eller leveransinformationen inte kommer fram.

Företagskunder kan också lägga en beställning direkt online via ett företagskonto: logga in, samla produkterna i varukorgen och beställ produkterna. Fakturering är även möjligt för företag.

Företagskunder kan begära en offert för större helheter. Efter inloggning kommer du att se knappen 'begär offert' i varukorgen. Du kan även skicka ett mail till oss med information om dina behov eller en preliminär lista på de produkter du önskar dig så ser vi sedan till att bygga upp en passande helhet åt dig.

4. Betalning

Alla priser är i Svenska kronor. Konsumentprisen innehåller 25% moms. För yrkeskunder syns prisen i webbutiken utan moms (krävs att man är inloggad med giltigt registreringsnummer).

Innan beställningen måste du som kund ha bekantat dig med de aktuella köp- och leveransvillkoren. De priser som anges på webbsidorna gäller enbart i vår webbutik.

* Vi förbehåller oss rätten att ändra priser, leveransförseningar, borttagning av produkt från urvalet samt ändringar i produktinformation och leveransvillkor utan separat meddelande. Rätt till prisändring gäller till exempel vid omständigheter som vi inte kan råda över, bland annat ändrad moms, ändringar på inköpspriser, tekniska fel eller stora förändringar i valutaläget.

4.1 Betalningssätt

Klarna betalningsalternativ

  • Betala direkt - Kortbetalning och banköverföring
  • Betala senare - Betalning med faktura
  • Dela upp - Månadsvis delbetalning

När du väljer att betala med Klarna sker en kreditupplysning på ditt personnummer. För att säkerställa att du verkligen är den du utsäger dig vara, utförs även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen. 

Läs mer om Klarna och deras betalningsvillkor här.

PayPal

  • Express Checkout

Läs mer om Paypal och deras betalningsvillkor här. 

Faktura och förskottsbetalning

Åt företag säljer vi med faktura på 7 dagars betalningsvillkor. Vi kollar upp företagets information (balansräkning) innan vi skickar fakturan. I specialfall kan vi komma överens om andra betalningstider.

Vid förskottsfakturor skickar vi leveransen genast då betalningen är gjord. Förskottsorder håller vi öppna i 7 dygn efter att beställningen gjorts utan utföring av betalning och därefter annulleras de. Förskottsalternativet passar både privatpersoner och företag.

5. Leveranser

Din beställning skickas iväg när samtliga varor finns i lager. Större enheter levereras omonterade.

5.1 Leveranstid

Leveranstiden är vanligtvis 3-7 arbetsdagar om varan finns i lager vid beställning och den inte är en beställningsvara. En produkt som inte finns i lager vid beställningstid, levereras normalt inom 3-6 veckor. Du kan alltid fråga vår kundtjänst om mer information angående leveranstiderna. Produkter som beställs separat från tillverkaren (t.ex. custom logo eller riggs) har en leveranstid på 6-8 veckor. Vissa produkter kan ha en längre leveranstid ifall de är slutsålda även hos tillverkaren. Vid förseningar meddelar vi dig om själva förseningen samt orsaken till förseningen. Vi anger också ett nytt, estimerat leveransdatum så fort vi fått den informationen. Vid eventuella förseningar har konsumenten rätt att häva köpet utan extra kostnader.

Tyvärr kan det ibland gå så att du beställer produkter som inte finns i lager (t.ex. felaktigt lagersaldo), trots att webbutiken visat att produkten finns i lager. I så fall informerar vi dig via e-post eller telefon och erbjuder dig en ersättningsprodukt, om en sådan finns tillgänglig.

Vi gör alltid vårt yttersta för att leverera din beställning så fort som möjligt.

Förseningar som orsakas av transportörer är möjliga och ligger utanför vår kontroll.

5.2 Fraktkostnader

Priset kommer att beräknas baserat på leveransplats samt produktens/produkternas vikt. För att se fraktkostnaderna bör du lägga in ditt postnummer i kassan som sedan automatiskt räknar ut de slutliga fraktkostnaderna för beställningen. Fraktkostnaden tilläggs vid beställning om ej annat anges.

Obs! Vid leverans med extern firma och ej uthämtat gods blir du fakturerad både för leveransen och returfrakten.

5.3 Leveranssätt

Leveranser till Privatpersoner

Som leverantör använder vi GLS. Leverans sker till hela Sverige. GLS aviserar alltid personen innan leverans.

Vid mindre leveranser (max 35 kg och längd under 200 cm) använder vi GLS EuroBusinessParcel (avhämtas på ett ombud nära dig)Vid leverans med GLS EuroBusinessParcel sker leveransen till närmaste utlämningsställe. Avisering sker via sms.

Vid större leveranser (över 35 kg eller längd över 200 cm) använder vi DB Schenker. Vi hävdar alla rättigheter att själv välja vilket leveranssätt som är lämpligare.

Leveransen sker under dagstid (kl. 8.00-16.00). Du blir kontaktad av DB Schenker för överenskommelse om dag och tid för leverans. Transportbolaget anger ett beräknat tidsintervall för leveransen, t.ex. mellan kl. 10-14. Du kan inte välja egna tidsintervall, någon av transportbolagets angivna tidsintervall måste väljas. Intevallet kan variera mellan förmiddag, dag eller eftermiddag.

Leveranser med DB Schenker sker till tomtgräns (varorna bärs alltså inte in eller upp för trapporna etc i exempelvis hyreshus). Leveransen lämnas så långt paket-/lastbilen kommer på gården.

Viktigt att ange rätt telefonnummer där du kan nås dagstid. Ange gärna mobilnummer så SMS-aviseringen också är möjlig.

Läs mer om GLS leveranser: https://gls-group.eu/FI/en/ship-with-gls/products-and-services och DB Schenker leveranser https://www.dbschenker.com/fi-en

Du kan också kontakta oss ifall du är osäker över leveransen.

* Vi förbehåller oss rätten att ändra transportbolag eller transportmetod vid behov. Vid situationer som dessa meddelar vi dig omedelbart.

Direktleveranser från leverantörer

I vissa fall, framför allt då det är frågan om större varor/beställningar, sänds varorna direkt från vår leverantör till dig som kund. Transportbolag kan då variera, exempelvis TNT, Schenker, DSV Road AB, DHL etc.

Ej utlösta paket

Vid ej utlösta paket debiteras frakten med både tur och retur enligt kostnaderna som uppkommit. Gäller även avbokade order som vi redan hunnit skicka iväg. Priset beror på storleken/vikten på paketet. 

Export

Vi levererar endast till Sverige. Om vi får en retur från något annat land (t.ex. Norge eller Danmark) är du som kund ansvarig över fraktkostnaderna.

6. Reklamation / skada under leverans

Du som kund har rätt att reklamera en vara om dess egenskaper avviker från det som avtalats eller följer av lag. Reklamation skall alltid anmälas skriftligt. Bifoga gärna bilder för att förtydliga och ge en så utförlig felbeskrivning som möjligt. Ange ALLTID ert ordernummer vid reklamationsanmälan.

Vi rekommenderar att du kontrollerar försändelsen så fort som möjligt efter att du tagit emot den. Om det är fel i produkten, produkten eller delar av produkten har tappats bort/skadats under transporten, fel produkt har levererats ska du anmäla detta omedelbart (senast 14 dagar efter att du mottagit produkten) till info@gofit.se.

Vi är inte ansvariga om produkten har blivit borttappad eller skadad under leveransen eller om fel produkt har levererats åt dig, men vi väntar oss ändå att du meddelar oss om fallet omedelbart. Vid skador under själva leveransen måste du i första hand meddela detta åt transportföretaget. Tillverkaren eller importören är ansvarig över produktens skick (OBS! tryckmärken och repor). Andra reklamationer görs från fall till fall mellan tillverkaren / importören

Vi på Gofit.se kan även hjälpa dig med reklamationen då vi fått all nödvändig information om vad som hänt (bilder mm.). Observera att en reklamation kan ta lite längre tid att få svar på då vi är tvungna att reda ut saken med själva tillverkaren.

Vid enklare garantiärende / reparation byter kunden själv de delar som vi sänder ut. Om ärendet bedöms som avancerat ska maskinen packas ner i ett lämpligt paket (vi rekommenderar originalkartongen) och så skickar vi maskinen vidare för reparation. Gofit.se står givetvis för dessa transportkostnader och vi löser transporterna och avtalen med våra transportbolag. Kunden står enbart för risken vid transporten till vårt lager.

Så här gör du en reklamation:

  • Kontakta först vår kundtjänst på info@gofit.se och beskriv din reklamation, helst med bilder och bilagor om det är någon del som fattas eller är felaktig
  • Meddelande om leveransproblem eller felaktig produkt skall göras inom 14 dagar efter mottagning av beställning
  • Vänta på våra order/vårt svar för att veta hur du skall gå tillväga
  • Om vi ber om returnering av produkten bör du följa instruktionerna under rubriken Retur.

Vi väntar sedan på att få din retur tillbaka till vårt lager och därefter granskar vi den och godkänner den som reklamation. Vi står naturligtvis för returfrakten vid godkända reklamationer.

OBS! Om paketet har skadats under leveransen måste det meddelas åt transportbolaget omedelbart. GoFit.se ansvarar inte för skador som uppstått på träningsutrustningen under själva leveransen.

7. Garanti

Om produkten har ett tillverkningsfel har du rätt till en ny produkt eller en liknande (om originalprodukten är slut), inom den garanti som angivits. Alternativet är en rimlig ersättning eller att du annullerar beställningen/returnerar produkten. Som en allmän regel kräver vi att den felaktiga produkten returneras till vårt lager för vidare bearbetning.

Träningsutrustning för hemmet har 1–3 års garanti, beroende på tillverkaren. Garantitiden anges i produktinformationen och varierar enligt märke och modell. För garantin krävs att produkten används i enlighet med tillverkarens instruktioner och rekommendationer. Garantin för utrustning eller varor är ogiltig om de används på ett sätt som de inte är avsedda för. Exempelvis kan en träningsmaskin avsedd för hemmabruk inte användas för gemensamt bruk av ett företag, en bostadsrättsförening eller för professionellt bruk på ett gym. Garantin upphör även om det görs ändringar själva produkten.

8. Avbokning och retur

Du har rätt att säga upp köpet (utan orsak) inom 14 dagar från att du mottagit produkten. Ångerrätten går ut efter 14 dagar. För att följa ångerrätten räcker det att du meddelar om returneringen före tiden för ångerrätten har gått ut.

Vi rekommenderar att du avbokar beställningen skriftligt via vår kundtjänst (info@gofit.se) eller svarar på det bekräftelsemail du fick vid köpet. Ange alltid ditt ordernummer vid avbokning.

Så här gör du en retur på under 35 kg paket:

  • Packa produkten på samma sätt som den var packad vid leverans
  • Kontakta vår kundtjänst på info@gofit.se och:
    • ange ditt ordernummer
    • vänligen berätta orsak för returen
    • skicka måtten på paketet
  • Vi skickar en returetikett
  • Printa ut och klistra returetiketten på paketet
  • Lämna paketet till närmaste GLS parcel shop
  • Spara alltid ditt inlämningskvitto!

 GLS retur Mått- och viktbegränsningar:

 Varje paket får väga högst 35 kg
 Längd max 200 cm
 Maxlängd: * 200 cm
 Max bredd: ** 80 cm
 Bandmått: *** 300 cm

Så här gör du en retur på över 35 kg paket:

(Obs! Kunden ansvarar för returkostnader om det är frågan om en vanlig returnering)

  • Packa produkten på samma sätt som den var packad vid leverans
  • Kontakta vår kundtjänst på info@gofit.se och:
    • ange ditt ordernummer
    • vänligen berätta orsak för returen
    • Skicka måtten på kollin
    • Adressen för upplockning av returen
  • Vi beställer bolaget för upplockning som därefter hämtar upp paketet från adressen du angivit
  • GLS/DB Schenker kontaktar dig för överenskommelse om upplockningstid
  • GLS/DB Schenker tar hand om returetiketterna

Efter detta väntar vi på att din retur har anlänt till vårt lager så att vi sedan kan granska och godkänna produkten.

Enligt konsumentskyddslagen skall produkten som returneras vara oanvänd. Om produkten är använd upphör ångerrätten. För att behålla din ångerrätt måste produkten bevaras oföränderlig och ominskad. Produkten kan ändå testas och som regel kan du testa produkten så som du skulle testa den i en butik.

Vi står för returfrakten vid under 35 kg returneringar, som har gjorts enligt våra instruktioner med drop off.

Produkter som har tvättats, använts eller modifierats kan inte returneras / bytas ut (som t.ex. kläder). Kom ihåg att produkten skall vara i samma skick vid returnering som den var då du tog emot dem. Om produkten till exempel har husdjurshår, accepterar vi inte utbyten eller retur. Returnera produkten i originalförpackningen och returnera alltid alla delar som tillhör produkten.

Undantag

OBS! Vid retur av tyngre produkter tar vi extra kostnader. Kunden är ansvarig för retur av stora produkter (över 35 kg) såsom motionscyklar, crosstrainers, roddmaskiner, löpband, multi gyms, bänkar, viktskivor och stänger. Produktens pris minus våra transportkostnader tur/retur återbetalas, till exempel leverans av stora löpband långa vägar är mycket dyrt. Om du vill returnera ovanstående produkter, se instruktionerna ovan.

9. Återbetalning

Så fort vi mottagit, behandlat och accepterat din retur görs återbetalningen.

Vid retur av varor eller avbokning återbetalar vi normalt pengarna inom 7 dagar, även fraktkostnaderna för varorna upp till 35 kg (ifall du valt standardleverans) utan dröjsmål. Max återbetalningstid är 14 dagar. Detta gäller inte returer för företagskunder eller specialtillverkade produkter.

Om du använt Klarna eller Paypal återbetalas pengarna till ditt konto inom 5 bankdagar. Vi utför återbetalningen genom att överföra beloppet på ditt konto så att det inte uppstår några övriga kostnader vid återbetalningen. Returer och avbokningar kräver alltid ett IBAN-kontonummer.

Om beställningen annulleras helt inom 14 dagars bytes- och returrätt eller på grund av leveransproblem innan produkterna har skickats, kommer vi att returnera pengarna utan dröjsmål men senast 14 dagar efter mottagandet av ångerbeskedet.

10. Upphävning av köp

Vi kan annullera beställningar på varor och/eller avbryta tillhandahållandet av tjänster eller avsluta dem omedelbart utan ansvar gentemot dig om något av följande inträffar:

  • du betalar inte försenade betalningar
  • du ger oss falsk eller vilseledande information
  • du är insolvent
  • du har brutit mot detta avtal väsentligt
  • det aktuella leasingbolaget åberopar de uppsägningsvillkor som står i leasingavtalet mellan dig och det bolaget.

 

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar utan förvarning i våra priser,  förseningar i leverans, produktsaldon och ändringar i köp- och leveransvillkor. Kunden måste bekanta sig med leveransvillkoren i förväg. Gofit.se hanterar all kundinformation i fullständig konfidentialitet. Gofit.se förbinder sig att inte avslöja kundinformation till tredje part.

Gofit.se 18.10.2022