Allmänna köpvillkor

Köpvillkor

Leverans

Avbokning, reklamation & retur

Integritetspolicy

 

Köp- och leveransvillkor samt integritetspolicy: Tillgänglig fr.om. 13.8.2020.

Support och tillgänglighet

Du kan kontakta vår kundservice via e-post, telefon eller chat.
Vi är tillgängliga må-fre kl 9.00 - 15.00.
Vi svarar på mail inom 48 timmar (vardagar). Vårt mål är att svara inom 24 timmar. Skulle vi inte få fram svar på din fråga så meddelar vi det inom 48 timmar och återkommer snarast möjligt. Vid brådskande ärenden når du oss bäst via email eller chat.

 

Köpvillkor

Kunden accepterar att följa köp- och leveransvillkoren för varje enskild beställning. Mer information om beställningen och leveransen fås via e-mail.

Allmänt om webshopen

Organisationsnummer: 502084-3172
Moms reg: SE502084317201

Vårt servicenät täcker Finland och Sverige. Gofit.se är en del av finska företaget HealthVisor Oy (Org nr: FI22891908)

Lager:
Healthvisor Oy / Gofitness.fi
Mestarintie 11 F
01730 Vanda
Finland

Vi säljer våra produkter åt myndiga, privatpersoner. Vi gör inga avtal med minderåriga. Våra produkter innehåller moms. Enbart inloggade företagsprofiler syns prisen utan moms.

Reservationer

Vi förbehåller oss rätten att:

  • ändra priser och postavgifter
  • leveransförseningar
  • borttagning av produkt från urvalet
  • samt ändringar i produktinformation och leveransvillkor utan separat meddelande

Rätt till prisändring gäller till exempel vid omständigheter som vi inte kan råda över, bland annat ändrad moms, ändringar på inköpspriser, tekniska fel eller stora förändringar i valutaläget.
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i webshopens innehåll (texter och priser). Gofit.se har inga samarbeten med rabattkoder och ansvarar inte för eventuella rabattkoder/information som andra hemsidor lagt ut.
Gofit.se ansvarar inte för fördröjningar som är beroende av överlägsna hinder (force majeure). Till force majeure-situationen klassas oväntade situationer och ändringar som Gofit.se inte kan påverka på.

Garantier

Vi erbjuder 1-5 års garanti helt enligt tillverkarens garantivillkor. Vid varje enskilda produkts informationsdel står det om garantin. Då garantin inte nämnts i produktinformationen och produkten inte är material eller en konsumtionsprodukt är garantin minst 1 år.

Slitbara produkter innehåller ej garanti om inte annat nämnts. Till sådana produkter hör bland annat gummidelar, fyllningar/pads, lager och vaijer.

Om produkten använts i fel miljö, är felaktigt installerat eller använt okorrekt är garantin inte längre i bruk. För kommersiell eller gemensam användning, t.ex. inom företag (där användningsgraden är högre än normalt), kan garantin variera. För extra information, vänligen kontakta vår kundservice.

Montering

Maskinerna levereras i delar. De flesta maskiner kräver enbart enkel montering och paketen innehåller alltid en komplett instruktion. ATX-produkterna har en tysk/engelsk manual. Manualer är i de flesta fall på flera olika språk. Vid problem hjälper vi gärna till. Observera att större maskiner kräver mera montering.
 
För tillfället erbjuder vi inte monteringsservice. Om du är i behov av hjälp rekommenderar vi att du är i kontakt med en lokal tekniker t.ex. el- eller hushållsapparats installatör.

Betalning

Samtliga/Alla priser är i Svenska kronor. Konsumentprisen innehåller 25% moms. För yrkeskunder syns prisen i webshopen utan moms (krävs att man är inloggad med giltigt registreringsnummer).

Innan beställningen måste kunden ha bekantat sig med de aktuella köp- och leveransvillkoren. De priser som anges på webbsidorna gäller enbart i vår webshop.

* Vi förbehåller oss rätten att ändra priser, leveransförseningar, borttagning av produkt från urvalet samt ändringar i produktinformation och leveransvillkor utan separat meddelande. Rätt till prisändring gäller till exempel vid omständigheter som vi inte kan råda över, bland annat ändrad moms, ändringar på inköpspriser, tekniska fel eller stora förändringar i valutaläget.

Betalningsmetoder

Klarna betalningsalternativ

  • Betala direkt - Kortbetalning och banköverföring
  • Betala senare - Betalning med faktura
  • Dela upp - Månadsvis delbetalning

När du väljer att betala med Klarna sker en kreditupplysning på ditt personnummer. För att säkerställa att personen verkligen är den han utsäger sig vara, utförs även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen. 

Läs mer om Klarna och betalningsvillkor här.

PayPal

  • Express Checkout

Läs mer om Paypal och betalningsvillkor här. 

Faktura och förskottsbetalning

Åt företag säljer vi med faktura på 7 dagars betalningsvillkor. Vi kollar upp företagets information (balansräkning) innan vi skickar fakturan. I specialfall kan vi komma överens om andra betalningstider.

Vid förskottsfakturor skickar vi leveransen genast då betalningen är gjord. Förskottsorder håller vi öppna i 7 dygn efter beställningen gjorts utan utföring av betalning och därefter annulleras de. Förskottsalternativet passar både privatpersoner och företag.

Orderbekräftelse

Produkterna beställs via internet från adressen www.gofit.se via webbsidans varukorg. För att få orderbekräftelsen måste du meddela e-postadressen vid beställning. Du måste ange en giltig e-postadress. Efter köpet sänder vi automatiskt ett mail till den e-mail adress du angett vid köpet. Alla beställningar bekräftas via e-post. Om du av någon anledning inte får ett bekräftelsemail på din order ber vi dig kontakta vår kundservice. Orderbekräftelsen är en värdehandling och gäller som garantibevis, därmed skall den sparas. Fel i mailadressen kan till exempel innebära att fakturan eller leveransinformationen mm inte kommer fram.

Beställningsbekfrätelsen innehåller ordernummer, tidpunkt av beställning, faktureringsinformation, leveransadress och -uppgifter, betalningsmetod, en sammanfattning av de beställda produkterna, produkternas priser vid köptidpunkt (utan moms), fraktkostnader samt totalt pris på beställning med moms särskilt.

 

Leverans

Er order sänds när samtliga varor finns i lager.

Fraktkostnader

Priset kommer att beräknas baserat på leveransplats samt produktens/produkternas vikt. För att se fraktkostnaderna bör du lägga in ditt postnummer i kassan som sedan räknar ut de slutliga fraktkostnaderna för beställningen. Fraktkostnaden tilläggs vid beställning om ej annat anges.

Obs! Vid leverans med extern firma och ej uthämtat gods blir ni fakturerade fraktavgiften både till er och för returfrakten. (Se också avsnitt: Ej utlösta paket)

Leveranstid

Leveranstiden är vanligtvis 3-7 arbetsdagar om varan finns i lager vid beställning och den inte är en beställningsvara. En produkt som inte finns i lager vid beställningstid, levereras normalt inom 2-4 veckor. Produkter som beställs separat (t.ex. custom logo eller riggs) har en leveranstid på 6-8 veckor. Vissa produkter kan ha en längre leveranstid ifall de är slutsålda även hos tillverkaren. Vid förseningar meddelar vi dig om själva förseningen samt orsaken till förseningen. Vi anger också ett nytt, estimerat leveransdatum så fort vi fått den informationen. Vid eventuella förseningar har konsumenten rätt att häva köpet utan extra kostnader.

Du kan alltid följa din försändelse med Postnord tjänsten Spåra brev, paket och pall.

Leveranssätt

Leveranser till Privatpersoner

Som leverantör använder vi PostNord. Leverans sker till hela Sverige. PostNord aviserar alltid personen innan leverans.

Vid mindre leveranser (max 35 kg och längd under 175 cm) använder vi Postnord MyPack Home (hem leverans) eller Postnord MyPack Collect (avhämtas på ett ombud nära dig).

Vid PostNord MyPack Home FlexChange-leveranser kan kunden själv välja att få leveransen antingen dagstid eller kvällstid. Kunden får en bekräftelse på leveransen via sms, e-post, eller PostNord-appen när paketet har skickats och är på väg. Med hjälp av PostNord-appen eller här på webbplatsen går det sedan att välja datum och tidpunkt för önskad hemleverans, om varan skall hämtas hos ett ombud eller på något av våra serviceställen. I många områden är det även möjligt att boka kvällsleverans.

Vid hemleverans kan paketet lämnas på en anvisad plats även om ingen är hemma just då. När valet är gjort får kunden en bekräftelse. Leveranstiden går enkelt att ändra i PostNord-appen eller på webben.

Vid leverans med Postnord MyPack Collect sker leveransen till närmaste utlämningsställe. Avisering sker via sms.

Vid större leveranser (över 35 kg eller längd över 175 cm) med Postnord används Postnord Groupage eller pallet- service. Kunden ser dessa alternativ som Postnord leveranssätt i vår webbshop. Vi hävdar alla rättigheter att själv välja vilket leveranssätt som är lämpligare.

Leveransen sker under dagstid (08.00-16.00) med PostNord. Personen blir kontaktad av PostNord för överenskommelse om dag och tid för leveransen.Transportbolaget anger ett beräknat tidsintervall för leveransen, t.ex. mellan kl. 10-14. Kunden kan inte välja egna tidsintervall, någon av transportbolagets angivna tidsintervall måste väljas. Intevallet kan variera mellan förmiddag, dag eller eftermiddag.

Leveranser med Postnord sker till tomtgräns (varorna bärs alltså inte in eller upp för trapporna etc i exempelvis hyreshus). Leveransen lämnas så långt paket-/lastbilen kommer.

Viktigt att ange rätt telefonnummer där ni kan nås dagstid. Ange gärna mobilnummer så SMS-aviseringen också är möjlig.

Läs mer om Postnords leveranser: https://www.postnord.se/ta-emot/valj-hur-du-vill-ta-emot-din-leverans

Ni kan också kontakta oss ifall ni är osäkra över leveransen.

* Vi förbehåller oss rätten att ändra transportbolag eller transportmetod vid behov. Vid situationer som dessa meddelar vi kunden omedelbart.

Leveranser till Företag

För bolag använder vi Postnord Parcel- service som inte innehåller någon avisering. Leveransen sker under dagstid. Vid eventuell försening av leveransen har konsumenten rätt att häva köpet utan extra kostnader.

Det är viktigt att ni bokar upp leveransen med transportbolaget så fort som möjligt efter att vi skickat iväg varorna. Annars kan det bli extra lagerhyra för kunden att betala som gofit.se inte ansvarar över.

Direktleveranser från leverantörer

I vissa fall, framför allt på större varor/beställningar, sänds varorna direkt från vår leverantör till dig som kund. Transportbolag kan då variera, exempelvis TNT, Schenker, DSV Road AB, DHL etc.

Ej utlösta paket

Vid ej utlösta paket debiteras frakten med både tur och retur enligt kostnaderna som uppkommit. Gäller även avbokade order som vi redan hunnit sända. Priset beror på storleken/vikten på paketet. 

Export

Vi levererar endast till Sverige. Om vi får en retur från annat land (t.ex. Norge eller Danmark) är kunden själv ansvarig över fraktkostnaderna.

 

Avbokning, reklamation & retur

Avbokning & Retur

Du har rätt att säga upp köpet (utan orsak) inom 14 dagar från att du mottagit produkten. Ångerrätten går ut efter 14 dagar. För att följa ångerrätten räcker det att ni meddelar om returneringen före tiden för ångerrätten har gått ut.

Vi rekommenderar att ni avbokar beställningen skriftligt via vår kundtjänst (info@gofit.se) eller svarar på det bekräftelsemail ni fick vid köpet. Ange alltid ert ordernummer vid avbokning.

Så här gör du en retur på under 35 kg paket:

  • Packa produkten på samma sätt som den var packad vid leverans
  • Kontakta vår kundtjänst på info@gofit.se och:
    • ange ert ordernummer
    • vänligen berätta orsak för returen
    • skicka måtten på paketet
  • Vi skickar er en returetikett
  • Varje paket får väga högst 20 kg
  • Printa ut och klistra returetiketten på paketet
  • Lämna paketet till närmaste postombud
  • Spara alltid ditt inlämningskvitto!

 PostNord Return Drop Off Mått- och viktbegränsningar:

 Varje paket får väga högst 20 kg
 Längd max 1,5 meter samt max längd + omkrets = 3 meter

 

Så här gör du en retur på över 35 kg paket:
(Obs! Kunden ansvarar för returkostnader om det är frågan om en vanlig returnering)

  • Packa produkten på samma sätt som den var packad vid leverans
  • Kontakta vår kundtjänst på info@gofit.se och:
    • ange ert ordernummer
    • vänligen berätta orsak för returen
    • Skicka måtten på kollin
    • Adressen för upplockning av returprodukten
  • Vi beställer Postnord som därefter hämtar upp produkten från adressen ni angivit
  • Postnord kontaktar er för överenskommelse om upplockningstid
  • Postnord tar hand om returetiketterna

 

Efter detta väntar vi på att din retur ska anlända till vårt lager så vi kan granska och godkänna din retur.

Så fort vi mottagit, behandlat och accepterat din retur görs återbetalningen.

Vid retur av varor eller avbokning återbetalar vi normalt pengarna inom 7 dagar, även fraktkostnaderna för varorna upp till 35 kg (ifall du valt standardleverans) utan dröjsmål. Max återbetalningstid är 30 dagar.

Om du använt Klarna eller Paypal återbetalas pengarna till ditt konto inom 5 bankdagar. Vi utför återbetalningen genom att överföra beloppet på ditt konto så att det inte uppstår några övriga kostnader vid återbetalningen. Returer och avbokningar kräver alltid ett IBAN-kontonummer.

Vi står för returfrakten vid under 35 kg returneringar, som har gjorts enligt våra instruktioner med drop off.

 

Enligt konsumentskyddslagen skall produkten som returneras vara oanvänd. Om produkten är använd upphör ångerrätten. För att behålla din ångerrätt måste produkten bevaras oföränderlig och ominskad. Produkten kan ändå testas och som regel kan du testa produkten så som du skulle testa den i en butik.

Livsmedelsprodukter kan INTE returneras ifall produkten är öppnad (gäller inte företag eller föreningar).

Produkter som har tvättats, använts eller modifierats kan inte returneras / bytas ut (som t.ex. kläder). Kom ihåg att produkten skall vara i samma skick vid returnering som den var då du tog emot dem. Om produkten till exempel har husdjurshår, accepterar vi inte utbyten eller retur. Returnera produkterna i originalförpackningen och returnera alltid alla delar som tillhör produkten.

Undantag

OBS! Vid retur av tyngre produkter tar vi extra kostnader. Kunden är ansvarig för retur av stora produkter (över 35 kg) såsom träningshjul, crosstrainers, roddmaskiner, löpband, multi gyms, bänkar, viktskivor och stänger. Produktens pris minus våra transportkostnader tur/retur återbetalas, till exempel leverans av stora löpband långa vägar är mycket dyrt. Om du vill returnera ovanstående produkter, se instruktionerna ovan.

Vid retur använder vi PostNord Return Drop Off service. PostNord Return Drop Off är ett enkelt sätt att returnera produkter. Vi förser vår kund med en returfrakthandling och en instruktion om hur returen går till. Kunden lämnar försändelsen till närmaste ombud och inom kort är varan tillbaka i vårt lager.

 

Leveransproblem, felaktig produkt & reklamation

Du som kund har rätt att reklamera en vara om dess egenskaper avviker från det som avtalats eller följer av lag. Reklamation skall alltid anmälas skriftligt. Bifoga gärna bilder för att förtydliga och ge en så utförlig felbeskrivning som möjligt. Ange ALLTID ert ordernummer vid reklamationsanmälan.

Vi föredrar anmälan per mail till: info@gofit.se 

Vi är inte ansvariga om produkten har blivit borttappad eller skadad under leveransen eller om fel produkt har levererats åt kunden, men vi väntar oss ändå att kunden genast meddelar oss om fallet. Vid skador under själva leveransen måste det i första hand omedelbart meddelas åt transportföretaget. Tillverkaren eller importören är ansvarig över produktens skick (OBS! tryckmärken och repor). Andra reklamationer görs från fall till fall mellan tillverkaren / importören.

Postnord tel: 0771–33 3310

Vi på Gofit.se kan även hjälpa dig med reklamationen då vi fått all nödvändig information om vad som hänt (bilder mm.). Observera att en reklamation kan ta lite längre tid att få svar på då vi är tvungna att reda ut saken med själva tillverkaren.

Vid enklare garantiärende / reparation byter kunden själv de delar som vi sänder ut. Om ärendet bedöms som avancerat ska maskinen packas ner i ett lämpligt paket (vi rekommenderar originalkartongen) och så skickar vi maskinen vidare för reparation. Gofit.se står givetvis för dessa transportkostnader och vi löser transporterna och avtalen med våra transportbolag. Kunden står enbart för risken vid transporten till vårt lager.

Så här gör du en reklamation:

  • Kontakta först vår kundtjänst på info@gofit.seoch beskriv din reklamation, helst med bilder och bilagor om det är någon del som fattas eller är felaktig.
  • Meddelande om leveransproblem eller felaktig produkt skall göras inom 14 dagar efter mottagning av ordern.
  • Vänta på våra order/vårt svar för att veta hur du skall gå tillväga
  • Om vi ber om returnering av produkten bör du följa instruktionerna under rubriken Retur.

Vi väntar sedan på att få din retur tillbaka till vårt lager och därefter granskar vi den och godkänner den som reklamation. Vi står naturligtvis för returfrakten vid godkända reklamationer.

OBS! Om paketet har skadats under leveransen måste det meddelas åt transportbolaget omedelbart. GoFit.se ansvarar inte för skador som uppstått på träningsutrustningen under själva leveransen.

 

Integritetspolicy

När du lägger en beställning blir du ombedd att lämna vissa uppgifter om dig själv. Nedan i vår integritetspolicy informerar vi om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med besök på hemsidan, gör en beställning eller är i kontakt med oss. Vi behandlar de personuppgifter du lämnar till oss och/eller de uppgifter som vi samlat in på sidan genom cookies. Uppgifterna kan användas för identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev, statistikändamål samt för förbättring av vår service. Du kan när som helst kontakta oss för att avbryta all marknadsföring mot dig som kund.

Observera att vissa uppgifter är obligatoriska för att vi skall kunna erbjuda dig service och ta emot din beställning! Se nedan tydligare information (insamling av personuppgifter).

Du är ansvarig för att informationen du lämnar är korrekt och fullständig. Du är även ansvarig för eventuella skador eller förseningar som uppstår på grund av att du lämnat felaktig information.

Du har rätt att få veta vilka personuppgifter som behandlas av dig. Gofit.se har rätt att i vissa fall ta en avgift för att lämna ut denna information. Du kan när som helst ändra dina uppgifter. Du har även rätt att begära att informationen korrigeras eller raderas. Du har även rätt att när som helst återkalla tidigare givet samtycke till behandling av personuppgifter.

Vad som avses med personuppgifter
Detta innefattar personuppgifter så som: namn, e-postadress, adress, telefonnummer, varor eller tjänster ni köpt såväl som uppgifter som ert besök på vår sida automatiskt medger, så som ip-adress, webläsarversion, operativsystem, webadress som dirigerade er till vår sida, datum och tidpunkt mm. Se nedan tydligare information (insamling av personuppgifter)

Cookies
Denna webbplats använder så kallade cookies. Enligt lagen är vi skyldiga att informera dig som besökare att cookies används. Cookies är en liten textfil som placeras på din dators hårddisk med tillåtelse. Gofit.se använder cookies genom vårt affiliateprogram. När du kommer överens om att använda cookies läggs filen till din hårddisk och datan av cookies hjälper till att analysera webbtrafik och minns när du söker en bekant webbplats. Cookies tillåter webbapplikationer att svara dig som en individ. Webbapplikationen kan med hjälp av cookies skräddarsy sin verksamhet till dina behov, genom att samla och komma ihåg information om dina preferenser. Du kan i din webbläsare stänga av cookies.

Vi använder cookies för att identifiera vilka sidor som används. Detta hjälper oss att analysera data om webbsidor och förbättra vår hemsida för att skräddarsy den efter kundens behov. Vi använder endast denna information för statistiska ändamål och sedan tas data bort från systemet.

Som slutsats hjälper cookies oss att ge dig en bättre webbplats, genom att vi kan se vilka sidor du tycker är användbara och vilka du inte använder. En cookie ger oss inte tillgång till din dator eller någon information om dig, annat än de uppgifter du väljer att dela med oss. Du kan välja att acceptera eller inte acceptera cookies när du besöker vår webbplats. De flesta webbläsare accepterar automatiskt cookies, men du kan vanligtvis ändra din webbläsarinställning så att du inte accepterar cookies om du föredrar det. Detta kan förhindra dig att utnyttja webbplatsen fullt ut.

 

Skydd av personuppgifter
I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

Gofit.se hanterar all kundinformation i fullständig konfidentialitet. Gofit.se förbinder sig till att inte avslöja kundinformation till tredje part.

  • Myndigheter

Vi lämnar ut dina personuppgifter till myndigheter om vi är skyldiga enligt lag att göra det, tex bokföringslagen.

  • Mottagare av uppgifter där mottagaren är personuppgiftsbiträde

Vi tar hjälp av andra företag som behandlar dina personuppgifter för vår räkning och enligt våra instruktioner. Det gäller tex företag som tillhandahåller IT-tjänster och företag som hjälper oss med utskick.

Rätt till korrigering och begränsning av informationen
Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Du kan begära uppgifter om din personliga information som vi håller om dig enligt lagen om dataskydd (1998) om du är färdig att betala en liten avgift för det. Om du vill ha en kopia av informationen om dig, skriv till info@gofit.se.

Om du tror att någon information vi håller om dig är felaktig eller ofullständig, meddela oss så snabbt som möjligt. Vi kommer omedelbart att korrigera information som visat sig vara felaktig.

Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa vilka uppgifter du vill ta del av och att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person. 

Om du begär radering av dina personuppgifter kan vi inte alltid tillmötesgå din begäran om inte annat krävs av tillämpliga åtaganden eller lag. Om det inte finns någon annan laglig grund som gör att vi behöver spara uppgifterna kommer vi att radera dem.

Lagringsperiod
Lagringstiden är vanligtvis 36 månader. Vi sparar dina kontaktuppgifter endast så länge som det är nödvändigt för gällande åtaganden och lagar. Garanti upp till 3 år respektive bokföringslagen minst 7 år. Enligt bokföringslagen måste personuppgifter som ingår i inköpskvitton sparas i 7 år. För övriga personuppgifter följer vi lagringstiden. Övriga personuppgifter är t.ex. email som skickats mellan den registrerade och den registeransvariga.

Nyhetsbrev
Då du väljar att beställa vårt nyhetsbrev kommer du att motta nyhetsbrev per e-post innehållande marknadsföring av våra produkter genom tex rabatter och kampanjer. Det är alltid möjligt att annullera beställningen av nyhetsbrev.
I vissa fall, till exempel vid diskussion om försäljning av en vara eller tjänst kan ni erhålla epost om erbjudanden eller förslag på produkter.
Ni har möjlighet att i varje sändelse klicka på länken för avregistrering för att avstå dessa i fortsättningen. Ni kan givetvis även kontakta vår kundtjänst för avregistrering. 

Källa som uppgifterna hämtats från
Utöver de uppgifter som du själv lämnat till oss eller som vi har samlat in från dig baserat på vilka köp du gjort eller hur du använder våra tjänster kan vi också samla in personuppgifter från någon annan, dvs. från tredje part. Adressuppgifter hämtas från offentliga adressregister för att alltid vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter till dig. Uppgifter om kreditvärdighet hämtar vi från kreditvärderingsinstitut, banker eller upplysningsföretag. Uppgifter från sociala medier kan hämtas i marknadsföringssyfte, t ex genom att publicerade bilder sprids som stylistråd, eller i bedrägeribekämpningssyfte.

Länkar till andra webbplatser
Vår webbplats kan innehålla länkar till andra intressanta webbplatser. Men när du har använt dessa länkar för att lämna vår webbplats, bör du notera att vi inte har någon kontroll över den andra webbplatsen. Därför kan vi inte ansvara för skyddet och all information som du tillhandahåller när du besöker andra webbplatser via vår sida eftersom de sidor har inte samma säkerhetspolicy som vår. Du bör vara försiktig och bekanta dig med säkerhetspolicy som gäller för webbplatsen i fråga.

 

Kontrollera din personliga information

Du kan välja att begränsa insamlingen eller användningen av din personliga information på följande sätt:

Om du inte vill ha direkt marknadsföring kan du alltid välja att avboka prenumererande av vårt nyhetsbrev.

Om du tidigare har kommit överens om att du använder din personliga information för direktmarknadsföring, kan du när som helst ändra dig genom att skriva till eller maila oss på info@gofit.se.

Vi säljer inte, distribuerar eller hyr inte ut din personliga information till tredje part såvida vi inte har ditt tillstånd eller kraven enligt lag för att göra det. Vi kan använda din personliga information för att skicka dig marknadsföringsinformation om tredje part som vi tycker kan intressera dig om du ger tillstånd till det.

 

Insamling av personuppgifter

Gofit.se är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter enligt fetmarkerade rubriker nedan. 

För att kunna hantera kundens beställning och köp

Personuppgifter behandlas för att kunna:

  • Leverera en beställd/köpt produkt eller tjänst (inklusive avisering om leverans eller kontakter i samband med försenad leverans)
  • Identifiera kunden och kontrollera kundens ålder
  • Hantera kundens betalning (inklusive för att analysera vilka betallösningar som ska erbjudas kunden vilket innefattar kontroll mot kundens betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsbolag)
  • Erbjuda olika betallösningar, inklusive analyser för att veta vilka betallösningar som ska erbjudas kunden vilket innefattar kontroll mot kundens betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsbolag
  • Kontroll av kundens adress mot externa källor, Klarna eller liknande 
  • Hantera reklamations- och garantiärenden avseende en beställd eller köpt produkt eller tjänst.
    De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:
    Namn, Kontaktuppgifter (adress, e-post, telefonnummer), Betalinformation (t ex kortnummer, transaktionstidpunkt, kortinnehavare)
    Person- eller samordningsnummer, Medlemsnummer, Betalningshistorik, Kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag
    Orderinformation, t ex vilken vara som kunden har beställt eller om varan ska levereras till annan adress

Laglig grund:
Köpeavtalet med kunden

Lagringstid
36 månader efter köp och leverans för att kunna hantera eventuella reklamationer och garantiärenden.

Personuppgifter behandlas för att kunna skapa kundens personliga sidor och administrera kundens konto för att:

  • Ge behörighet att logga in
  • Säkerställa kundens identitet och ålder
  • Upprätthålla korrekta och uppdaterade uppgifter
  • Göra det möjligt för kunden att följa sin orderhistorik
  • Hantera kundens val av inställningar och uppgifter om betalningshistorik och betalsätt (kundval)
  • För att underlätta för kunden att spara shoppinglistor, lämna förslag på inköpslistor eller liknande åtgärder som innebär förenkling för kunden. För att möjliggöra detta utförs analyser
  • De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:
    Namn, Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post, telefonnummer), Användarnamn och lösenord, Orderhistorik
    Tekniska uppgifter om dator, mobiltelefon och andra enheter som medlemmen använder och dess inställningar, t ex språkinställning
    Betalningshistorik, Person- eller samordningsnummer, Adressuppgifter från externa källor, Klarna eller liknande

Laglig grund:
Registrerade kunder – berättigat intresse 

Lagringstid 
36 månader efter senaste köp för att kunna hantera eventuella reklamationer och garantiärenden.

För att kunna marknadsföra produkter och tjänster
Personuppgifter behandlas för att kunna marknadsföra företagets tjänster och produkter t ex genom att:

  • Visa relevanta produktrekommendationer, ge förslag på inköpslistor, påminna kunden/medlemmen om kvarglömda/övergivna digitala varukorgar eller spara shoppinglistor för att förenkla framtida köp eller liknande åtgärder som innebär förenkling för kunden
  • Skicka direktmarknadsföring via e-post, sms, sociala medier eller andra liknande elektroniska kanaler för kommunikation samt via post, inklusive erbjudanden från samarbetspartners till befintliga kunder utanför ett lojalitetsprogram
  • Utföra kampanjer eller skicka erbjudanden och inbjudningar till event till:
    - alla kunder
    - ett visst kundsegment (t ex kvinnor/män mellan 30–40 år i Sverige)
    - en enskild kund

De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:

  • Namn
  • e-postadress
  • Uppgifter om hur kunden använder företagets webbsidor, och andra digitala kanaler
  • Uppgifter om genomförda köp
  • Köp- och användargenererade data (t ex klick- och besökshistorik)
  • För att kunna förstå vilken typ av marknadsföring eller direktmarknadsföring ett företag ska använda genomför företaget analyser om:
    Hur kunderna använder företagets webbsidor och andra digitala kanaler (t ex vilka sidor eller delar av sidor som kunderna besökt och vilka sökningar kunderna gjort)
    Kundernas köp- och orderhistorik, Resultat från kundnöjdhets- eller marknadsundersökningar

Laglig grund:
Mottagare av nyhetsbrev och besökare på webbplats – berättigat intresse och marknadsföringslagens bestämmelser om samtycke alternativt etablerat kundförhållande.
Du som kund kan avregistrera dig från utskick genom att kontakta vår kundtjänst eller via länk för avregistrering i nyhetsbrev.

För att kunna hantera kundtjänstärenden
Personuppgifter behandlas för att kunna:

  • Kommunicera med kunden och besvara förfrågningar som kommer in till kundtjänst via telefon eller i digitala kanaler (inklusive sociala medier)
  • Säkerställa kundens identitet
  • Utreda klagomål- och supportärenden (inklusive teknisk support)

De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:

  • Namn, Kontaktuppgifter såsom telefonnummer, e-postadress, bostadsadress
  • Kundens korrespondens, Uppgift om köptidpunkt, köpställe, felet/klagomålet på produkt
    Användaruppgifter för Mina Sidor t ex vid inloggningsproblem
  • Tekniska uppgifter om kundens utrustning som är nödvändig för supportärenden
  • Person- eller samordningsnummer
  • Hälsodata (t ex uppgifter om allergier och hälsotillstånd som lämnas vid kontakten med kundtjänsten)

Laglig grund:
Berättigat intresse 

Lagringstid: 
36 månader för att kunna hantera eventuella reklamationer och garantiärenden.

För att kunna fullgöra rättsliga förpliktelser (t ex avseende krav i bokföringslagen, produktansvar och produktsäkerhet och skydd av personuppgifter i IT-system)
Personuppgifter behandlas för att kunna:

  • Uppfylla rättsliga förpliktelser, enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Sådana krav kan t ex avse krav avseende produktansvar och produktsäkerhet såsom framtagande av kommunikation och information till allmänheten och kunder om produktlarm och produktåterkallelser, t ex vid en defekt eller hälsovådlig vara eller i den mån det 

De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:

  • Namn, Kontaktuppgifter såsom telefonnummer, e-postadress, bostadsadress
  • Kundens korrespondens, Uppgift om köptidpunkt, köpställe, felet/klagomålet på produkt
  • Användaruppgifter för Mina Sidor
  • Person- eller samordningsnummer
  • Betalningshistorik

Laglig grund:
Rättslig förpliktelse

Lagringstid:
Så länge vi är skyldiga att lagra uppgifterna enligt tillämplig lag.

 

För att kunna utvärdera, utveckla och förbättra företagets tjänster, produkter och system för kundkollektivet i stort
Personuppgifter behandlas t ex för att:

  • Göra tjänster mer användarvänliga, t.ex. ändra användargränssnittet för att förenkla informationsflödet eller för att lyfta fram funktioner som ofta används av kunder i ett företags digitala kanaler
  • Ta fram underlag i syfte att förbättra varu- och logistikflöden, t.ex. genom att kunna prognostisera inköp, lager och leveranser
  • Ta fram underlag i syfte att utveckla och förbättra företagets sortiment
  • Ta fram underlag i syfte att utveckla och förbättra företagets resurseffektivitet ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv, t.ex. genom att effektivisera inköp och planering av leveranser
  • Ta fram underlag i syfte att planera nyetableringar av butiker och lager
  • Ge kunderna en möjlighet att påverka det sortiment som ett företag tillhandahåller
  • Ta fram underlag i syfte att förbättra IT-system i syfte att höja säkerheten för företaget och för besökarna/kunderna generellt


De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl.a.:

  • Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik)
  • Ålder
  • Bostadsort
  • Kunders korrespondens och feedback avseende företagets tjänster och produkter
  • Tekniska data rörande enheter som kunden använder och inställningar, t ex språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform
  • Information om hur kunden interagerat med företaget, d v s hur kunden använt tjänsten, inloggningsmetod, var och hur länge olika sidor besökts, svarstider, nedladdningsfel, hur kund når och lämnar tjänsten mm.

För att kunna uppfylla ändamålet utför företaget generella analyser aggregerad form, dvs. inte på individnivå, avseende t ex:

  • Hur kunderna använder företagets webbsidor och andra digitala kanaler (t ex vilka sidor eller del av sidor kunderna besökt, såväl företagets egna sidor som eventuellt andras sidor, och vilka sökningar kunderna gjort)
  • Kundernas köp- och orderhistorik
  • Ålder
  • Geografisk ort och/eller demografisk ort
  • Enskilda kunders feedback avseende företagets tjänster och produkter och resultat från kundnöjdhets- eller marknadsundersökningar
  • Data från kunders enheter och tekniska inställningar

Laglig grund:
Berättigat intresse

Lagringstid: 
36 månader

För att kunna förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget
Personuppgifter behandlas t ex för att:

  • Utreda eller förhindra bedrägerier eller andra lagöverträdelser genom t ex incidentrapportering i butik
  • Förhindra skräppostutskick, phishing, trakasserier, försök till olovlig inloggning på användarkonton eller andra åtgärder som är förbjudna enligt ett företags användarvillkor
  • Skydda och förbättra företagets IT-miljö mot angrepp och intrång

De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:

  • Köp- och användargenererade data (t ex klick- och besökshistorik)
  • Person- eller samordningsnummer
  • Data rörande enheter som kunden använder och inställningar, t ex språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform
  • Analyser om hur kunden använder företagets digitala tjänster 

Laglig grund: 

  • Fullgöra rättslig förpliktelse – om sådan föreligger alternativt
  • Berättigat intresse

Lagringstid:
36 månader

 

Lista på cookies vi samlar

Tabellen nedan anger vilka cookies vi använder och vad det innebär.

COOKIE name

COOKIE Description

CART

Data om din varukorg

CATEGORY_INFO

Lagrar kategori information på sidan, som gör det möjligt att visa sidor snabbare.

COMPARE

De produkter som du har på jämför listan

CURRENCY

Valutan du valt

CUSTOMER

En krypterad version av ditt kund-ID

CUSTOMER_AUTH

Om du är inloggad i butiken

CUSTOMER_INFO

En krypterad version av den kundgrupp du tillhör.

CUSTOMER_SEGMENT_IDS

Lagrar kundsegmentets ID

EXTERNAL_NO_CACHE

En flagga som anger om caching är aktiverad eller inte.

FRONTEND

Session ID på servern

GUEST-VIEW

Tillåter att kunden kan ändra sina order.

LAST_CATEGORY

Senaste kategori som du besökte

LAST_PRODUCT

Senaste produkt som du kollade

NEWMESSAGE

Anger om ett nytt meddelande har mottagits

NO_CACHE

Anger om det är tillåtet att använda cacheminnet

PERSISTENT_SHOPPING_CART

En länk till information om din varukorg och om sidorna som du besökt på webbplatsen.

POLL

ID för eventuella omröstningar som du nyligen röstat in.

POLLN

Information om vilka omröstningar du har röstat om.

RECENTLYCOMPARED

Produkter som du senast jämfört

STF

Information om produkter som du delat med dig per e-post

STORE

Butiksvy eller språk du har valt

USER_ALLOWED_SAVE_COOKIE

Anger om en kunden får använda cookies

VIEWED_PRODUCT_IDS

Produkter som du senast besökt

WISHLIST

Lista över produkter som du har på din önskelista

WISHLIST_CNT

Hur många produkter du har på din önskelista

 

 

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar utan förvarning i våra priser,  förseningar i leverans, produktsaldon och ändringar i köp- och leveransvillkor. Kunden måste bekanta sig med leveransvillkoren i förväg. Gofit.se hanterar all kundinformation i fullständig konfidentialitet. Gofit.se förbinder sig att inte avslöja kundinformation till tredje part.

Gofit.se 13.8.2020