Kundberättelse: LOADED har lyckats där de flesta andra inte har!

Kundberättelse: LOADED har lyckats där de flesta andra inte har!
15 mars 2023 14 vy(er) 7 min läsning
Kundberättelse: LOADED har lyckats där de flesta andra inte har!

LOADED är ett traditionellt 80-90-tals gym som har tagits in på 2020-talet. Det skiljer sig lite extra mycket från andra gym på två sätt: för det första har LOADED lyckats skapa en genuin gemenskap av likasinnade människor exceptionellt snabbt, och kunderna är till och med tvungna att köa för att få ett medlemskap. För det andra, LOADEDs stil är stolt egenartad och en aning otippad, men ytterst funktionell.

I maj 2021 öppnades det första LOADED gymmet i Pispala, Tammerfors, Finland. Sedan dess har företagets tillväxttakt varit mycket snabb. 2021 var omsättningen för LOADED, det vill säga OX GYM Oy, 266 tusen euro och 2022 var den 470 tusen euro. Medlemsantalet i de två LOADED gymmen i Tammerfors, LOADED Studio Pynike och LOADED Real Gym Pispala, är cirka 900 personer. Dessutom har verksamheten utökats från Tammerfors till Vanda. LOADED Experience verkar under ett licensavtal i FitnessGym Kivistö. Kombinationen av Fitnessgym och LOADED erbjuder en omfattande träningsram; instruerade gruppträningar och spinning, ett stort träningsområde för funktionell träning och själva LOADEDs gymyta på 500m2. I Vanda ansvarar OX GYM Oy för att designa utrustningen tillsammans med FitnessGym, samt att implementera konceptet LOADED och stödja marknadsföringen.

LOADED erbjuder sina kunder en femstjärnig premiumupplevelse. För att kunna erbjuda en sådan upplevelse har själva gymutrustningen och -redskapen, musiken som spelas i gymmet, gymmets utseendet, service med entreprenörernas egna ansikten och den allmänna atmosfären en nyckelroll. LOADEDs utrustningsbas är designad med målinriktad träning i åtanke, men utövare på alla nivåer har möjlighet att träna på gymmet till sin fulla potential. LOADEDs musikfilosofi är ”loud and offensive”, musiken är alltså rätt aggressiv och spelas högt. Gemenskapskänslan i gymmet är resultatet av hårt arbete. Det har krävt personlig investering från ägarna, riklig närvaro i gymmet och aktiv synlighet på sociala medierna. "Det är dock våra kunder som skapar den unika atmosfären, där varenda en tränar snäppet hårdare än på ett vanligt gym", betonar Olli Suominen, en av LOADEDs grundare.

Suominen säger att han hört av flera kunder att de bytt gymmedlemskap från ett annat gym till LOADED på grund av just den speciella stämningen. De försiktigare har börjat med ett tio gångers kort, men avslutningsvis investerat i ett fullt medlemskap. "Pispala Real Gym är inte längre ägarnas egendom, utan kundernas istället och detta är vi väldigt stolta över!”, berömmer Suominen.

Långvarig vänskap skapar en stark grund för företagande tillsammans

OX GYM Oy:s företagarkvartett, Jari "Bull" Mentula, Olli Suominen, Matias Koistinen och Kari Järvinen-Heistaro, har känt varandra i flera år. Olli Suominen och Jari "Bull" Mentulas gemensamma historia började redan 1998. Därefter har de varit på flera olika arbetsplatser tillsammans och arbetat som partners på Func Food (FAST), FitFarm och Kuntokeskus WFC. Under de fyra senaste åren har de haft ett nära samarbete på Bull's Consulting Oy (Bull's All Out). Jari och Matias var från början bekanta via gymmet, blev sedan träningskompisar och därefter även kollegor på FitFarm.

LOADED fick sin början av Jaris och Matias idé att förverkliga deras drömhall. Idén presenterades sedan för Olli och rätt fort inleddes själva arbetet. LOADED grundades på mindre än ett år. Kari Järvinen-Heistaro, mer känd som Karsa, gick med i företaget när planeringen av Pynikes LOADED Studio började i början av 2022.

Samarbetet mellan dessa flera ägare är rätt klart och tydligt, eftersom alla är självständiga företagare och äger sin egna andel av OX GYM Oy. Gymmet är huvudsysslan enbart för Kari, de andra ägarna driver gymmet vid sidan om sina andra verksamheter. För partners med lång gemensam historia är arbetsfördelningen naturlig: Olli sköter den dagliga deriveringen, det vill säga allt pappersarbete, Jari kommer med idéer för utveckling av gymmet, Matias tar hand om marknadsföringen och ökar synligheten på sociala medierna, och Kari ansvarar för utrustningen och städningen av hallen.

Gymägaren svarar: hur är det i verkligheten?

Vad är det mest utmanande för en gymföretagare?

Suominen anser prissättningen vara ett allmänt problem inom fitnessbranschen. ”Branschen har förstört sig själv med priskonkurrens. Flera miljoner måste läggas på utrustningen, men ingen vill betala ett rimligt pris för dess användning om grannen säljer ett medlemskap för hälften av det priset."

Kostnaderna för ett gymmedlemskap låter inte längre så orimliga om pris-nyttoförhållandet jämförs med en engångsbiltvätt eller en biobiljett.

Suominen nämner marknadsföringen som en utmanande sak då man driver ett gym. "I detta område måste du sticka ut och veta hur du gör det klart för folk varför de ska besöka just ditt gym. Vår produkt (LOADED) är inte lämplig för alla, och det bör den inte vara heller." Att lyckas inom denna bransch kräver stark tro och tillit till det du gör.

Vad är det mest givande?

Enligt Suominen är det ur företagarens synpunkt naturligtvis givande att nå medlemsantalet och försäljningsmålen. Däremot lyfter han ändå fram människorna som det viktigaste. ”Det är viktigt att man trivs på våra gym och kan umgås med gänget som går där. Positiv feedback är alltid kul och lika kul är det att slå ut utvecklingsidéer."

Vad skulle du göra annorlunda när du grundar ett gym?

Inga större problem uppstod när LOADED grundades, fastän tre stora projekt genomfördes på kort tid. Tidpunkten för etableringen under coronaperioden försenade dock utrustningsleveranserna. Suominen medger att de till en början kanske bad för många ursäkter för leveransförseningarna, men snabbt märktes det att kunderna inte såg det som ett slags problem. ”Pispala skulle ha sålt slut snabbare om vi inte skulle ha skämts så mycket över att hallen fortfarande var ofärdig. Inom marknadsföring måste man ha ett starkt förtroende för den egna produkten, oavsett hur svår situationen är."

Tips till andra aktörer i branschen?

"I en liten stad måste du kanske behaga allt fler människor. Större fitnesscenter finns för alla och det är bra. Men i större städer med mer folk, kan du även implementera något som främst servar ett mindre, specifikt kundsegment. Men då måste du starkt tro att ditt varumärke kan och får se annorlunda ut än andras. Våga vara annorlunda."

Hur var samarbetet med Gofitness/Gofit?*

Gymutrustningen har för det mesta motsvarat förväntningarna, de fungerar och är bra. Några måndagslåtar har dock också tagit plats. När du beställer en stor mängd varor finns det alltid något att klaga på. Utmaningarna har lutat sig mer på själva tillverkaren, inte på Gofitness. Däremot har reklamationerna besvarats relativt snabbt och vi har fått en hygglig ersättning för dem. Alla våra gymprodukter används till extremt hårt bruk och kraven på utrustningen är i linje med det. Vår utvecklingsidé har tagits väl i beaktande och förslagen har gått vidare till tillverkarna. Vår kontaktpersons tillgänglighet och svarshastighet har också varit lovvärd.

Vi behövde inte så hemskt mycket hjälp med planering eller konsultation, eftersom vi hade en så stark och klar egen vision. Utrustningen har valts med vår egen expertis och med hjälp av våra amerikanska vänner. Vi kontaktade Gofitness med en tydlig produktlista och träningsutrustningen skräddarsyddes efter våra behov, till exempel färgsättningen. Vi fick just det vi ville ha.

Det jag kan säga om samarbetet mellan oss och Gofitness, är att två av våra gym och ett gym tillsammans med dem är utrustade med deras utrustning, vilket gör att vår kundnöjdhet och nöjdhet med samarbetet ligger på en riktigt bra nivå.

Lite kritik kan jag visst ge då det kommer till leveranstiderna. Den ökade efterfrågan på ATX tillsammans med Covid-19 medförde utmaningar angående leveranstiderna. Det var frustrerande då detta inte kunde påverkas på något vis. Importören kan inte omväxlas till en enhet. Nerverna har också gått då och då.

Gofitness har hjälpt oss att få finansiering för inköpning av utrustning. Utrustningen till våra gym har förvärvats både genom finansiering och direktförsäljning. Finansieringsmässigt har allt gått smidigt. Real Gyms cardioutrustning är inköpt med underhållsleasing och Studions paket är genom Grenke. Självklart bidrog moderbolagets solvens till att få finansiering.

Förtroende och vittnesmål

  • Vilket betyg ger du till samarbetet (1-5 stjärnor)? 4, minus för de representerade produkttillverkarnas leveranstider..
  • Skulle du rekommendera det till andra (på en skala från 1-10)? 10 ja olen suositellutkin.

*svaren gavs av: Olli Suominen  - LOADED Gym

Föregående artikel:
Nästa artikel: